ręczny

Awarie, porady.

Moderatorzy: Kwarcu, rob68, Mish

Awatar użytkownika
mi205
Uzależniony
Posty: 290
Rejestracja: 30 kwie 2009 09:44
Czym jeżdzę: 1,6 CVVT M Vanilla
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: ręczny

Post autor: mi205 » 04 lis 2010 08:40

przy EBD i tak (w sytuacji hamowania awaryjnego) wszystkie koła są trzymane na granicy przyczepności, więc dość trudno zmniejszyć skuteczność nie psując czegoś konkretnie.

Awatar użytkownika
mordimer
SPECYFICZNY DIAGNOSTA
Posty: 336
Rejestracja: 17 paź 2010 19:05
Czym jeżdzę: 1,6 CVVT M Vanilla Shake, Suzuki Splash
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: ręczny

Post autor: mordimer » 04 lis 2010 10:42

Jesteś w błędzie - elektroniczne systemy wspomagające nie mają nic do rzeczy, jeśli siła działania układu jest zbyt mała. Tak się dzieje w układach hamulcowych, w których hamulec postojowy/awaryjny działa na tym samym /wspólnym z roboczym/ elemencie blokującym.

Jeśli punkt bezwładności elementu jest zbyt duży to porcja płynu wydatkowana przez pompę hamulcową w jednym cyklu pracy powoduje, że przednie elementy cierne już pracują z ciśnieniem skutecznym, czujemy opór pedału hamulca a ciśnienie robocze w tylnych elementach jest jeszcze zbyt małe, bo mają do pokonania większą odległość... czyli hamują, lecz o wiele słabiej. W Soulu takiej sytuacji z powodu budowy hamulca postojowego/awaryjnego nie będzie, bo ma inne elementy robocze, niż hamulec roboczy. W innych pojazdach łatwo to wyczuć - na jakimś pustym placu czy na parkingu wystarczy zaciągnąć hamulec postojowy z dużym luzem o jeden czy dwa ząbki w czasie wolnej jazdy /do momentu, gdy swobodne toczenie pojazdu zostanie ograniczone/ i użyć hamulca roboczego - widać wtedy wyraźnie, że hamowanie z podciągniętym hamulcem postojowym jest skuteczniejsze, niż z opuszczonym. Oznacza to konieczność korekty luzu hamulca postojowego/roboczego.

Wiem, że zaraz ktoś podniesie sprawę samoregulacji - tylko pamiętajmy, że w hamulcu tarczowym rolę samoregulacji spełnia ugięcie oringu tłoczyska i jeśli jakiś element mechaniczny spowoduje zbyt duży ruch wsteczny tłoczyska, wtedy przekracza on minimalne w rzeczywistości ugięcie oringu i konieczna jest większa ilość cieczy, by nie tylko pokonać ugięcie samoregulacji, lecz także przesunąć tłoczysko dalej... potem słyszymy:" kiedy naciskam szybko drugi raz na hamulec, to mi auto lepiej hamuje". Bo dostarczamy więcej płynu do układu :idea:
pozdrawiam - mordimer

Awatar użytkownika
Dżaguś
EROTOMAN AMATOR
Posty: 563
Rejestracja: 13 kwie 2010 10:36
Czym jeżdzę: SREBRNY SZERSZEŃ:) benzin L:)
Lokalizacja: Górny Śląsk

Re: ręczny

Post autor: Dżaguś » 04 lis 2010 11:02

wow...normalnie mi szczena opadła...
piszesz tak jakbyś od niemowlaka przerabiał ręczne i nawet w nocy,jakby Cię wyrwać ze snu płynną polszczyzną wyrecytujesz dogłębną analizę hamulca :shock:
DUSZA KIJANKI

Awatar użytkownika
mordimer
SPECYFICZNY DIAGNOSTA
Posty: 336
Rejestracja: 17 paź 2010 19:05
Czym jeżdzę: 1,6 CVVT M Vanilla Shake, Suzuki Splash
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: ręczny

Post autor: mordimer » 04 lis 2010 11:25

hehehe - można powiedzieć, że trochę z tego żyję... a poza tym mechanika pojazdowa to moja cicha pasja... a co do polszczyzny - szlag mnie trafia, gdy muszę czytać wypociny spod znaku "dzieci neostrady" i dlatego się staram, jak mogę :geek:

Nadto uważam, że nie jest źle, jeśli kierowca ma jakieś pojęcie o tym, jak pracuje pojazd, z którego korzysta... czasem taka wiedza pozwala się podratować w trudnych chwilach a hamulec to taki element, który ratuje nam życie a przynajmniej mienie ale czasem może przeszkodzić, jeśli użyjemy go nieumiejętnie.

Na naukę w czasie kursów na prawo jazdy lepiej spuścić zasłonę milczenia :zły2:
pozdrawiam - mordimer

Awatar użytkownika
mi205
Uzależniony
Posty: 290
Rejestracja: 30 kwie 2009 09:44
Czym jeżdzę: 1,6 CVVT M Vanilla
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: ręczny

Post autor: mi205 » 04 lis 2010 13:27

Powtórzę: przy EBD i tak (w sytuacji hamowania awaryjnego) wszystkie koła są trzymane na granicy przyczepności, więc dość trudno zmniejszyć skuteczność nie psując czegoś konkretnie. Nie pisałem, że hamulec nie będzie hulał gorzej, że nie będzie mordował szybciej okładzin na którejś osi. Napisałem jedynie, że przy hamowaniu awaryjnym i tak niewiele to zmieni (jeśli nic nie będzie rozsypane zupełnie). I tyle.

Awatar użytkownika
mordimer
SPECYFICZNY DIAGNOSTA
Posty: 336
Rejestracja: 17 paź 2010 19:05
Czym jeżdzę: 1,6 CVVT M Vanilla Shake, Suzuki Splash
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: ręczny

Post autor: mordimer » 04 lis 2010 14:06

EBD to elektroniczny system rozkładu siły hamowania - oznacza to, że rozkłada siłę, która jest a nie dokłada jej tam, gdzie jej brakuje, zwiększając ją.

Jeśli siła - a w przypadku hamulca hydraulicznego to ciśnienie cieczy - jest zbyt mała z przyczyn mechanicznych, EBD go nie zniweluje :idea:

Pomóc może system BAS - ale tylko wtedy, gdy układ uzna hamowanie za awaryjne i gdy pełne wzmocnienie będzie w stanie wystarczająco uzupełnić braki ciśnieniowa w układzie kół tylnych. Generalnie żaden elektroniczny system w obrębie hamulca roboczego nie jest w stanie rozwiązać mechanicznych problemów regulacyjnych lub usterek.

Nieprawidłowo wyregulowany skok jałowy hamulca postojowego/awaryjnego to usterka mechaniczna i w tej kategorii należy ją rozpatrywać.
pozdrawiam - mordimer

Awatar użytkownika
mi205
Uzależniony
Posty: 290
Rejestracja: 30 kwie 2009 09:44
Czym jeżdzę: 1,6 CVVT M Vanilla
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: ręczny

Post autor: mi205 » 04 lis 2010 14:38

zakładasz, że ciśnienie z pompy nie jest w stanie zablokować tylnych kół (nie zablokować mniej więcej razem z przednimi czy wręcz wcześniej od nich, ale w ogóle - zablokować), a to moim zdaniem mocno niezdrowa sytuacja już. W każdym sprawnym samochodzie wystarczy go do zablokowania (a w zasadzie do utrzymania na granicy przyczepności - ABS) wszystkich kół i właśnie EBD zadba o to, żeby obie osie dostały dokładnie tyle ciśnienia, ile potrzebują.

Awatar użytkownika
soul
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 19 mar 2009 23:21
Czym jeżdzę: w212
Lokalizacja: INTERNET

Re: ręczny

Post autor: soul » 04 lis 2010 14:39

A SBC? :chytry:

shafted
SOKOLE OKO
Posty: 704
Rejestracja: 24 lis 2009 13:24
Czym jeżdzę: XL ON
Lokalizacja: Jura

Re: ręczny

Post autor: shafted » 04 lis 2010 15:55

a PKP? :chytry:
Say your prayers little one
don't forget, my son
to include everyone... James said ;)

Awatar użytkownika
mi205
Uzależniony
Posty: 290
Rejestracja: 30 kwie 2009 09:44
Czym jeżdzę: 1,6 CVVT M Vanilla
Lokalizacja: Bytom
Kontakt:

Re: ręczny

Post autor: mi205 » 04 lis 2010 16:09

a WC? :chytry:

ODPOWIEDZ