Strona 1 z 1

Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 02 lis 2010 16:33
autor: soul
Już wkrótce zobaczycie zmagania młodego duchem, zdolnego samouka-mechanika z hakiem. :zlosnik:

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 02 lis 2010 16:54
autor: Dziadek
Soul to te cudeńko co jest na alledrogo bodaj za 300 z groszami ????
No w sumie to ja i zainteresowany i sprawny inaczej wiec czekam z utęsknieniem tylko proszę o wyraźne foty :galy:

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 02 lis 2010 17:52
autor: janusz14
A zderzaka nie trzeba ciąć?

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 02 lis 2010 18:35
autor: soul
Nie, do Soula bez cięcia. :bajer:

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 06 lis 2010 16:33
autor: soul
Więc Pan hak zamontowany.
Hak który montowałem to hak firmy IMIOŁA hakpol.
Wybrałem hak z odkręcana kulą czyli nie automatyczny.
W skład zestawu wchodzą wszystkie potrzebne śruby, wiązka z gniazdem 7-mio pinowym, tabliczka homologacyjna i jest nawet jakaś instrukcja.

Aby ułatwić sobie sprawę należy niestety podnieść tył auta lub całe aby nie leżeć na ziemi i odkręcić chlapacze oraz plastikowe nadkola. Ja jestem twardy więc pominąłem te czynności bo szkoda czasu. :zlosnik:

Pierw należy wziąć do ręki klucz nr 14 i odkręcić fabryczny zaczep holowniczy.Znajduje się on po prawej stronie koło tłumika końcowego.Jest przykręcony na 4 śruby : dwie z boku podłużnicy i dwie od spodu podłużnicy.
O ile do śrub z dołu podłużnicy dostęp jest fenomenalny o tyle do tych z boku już mniej i tu się przydaje zdjęcie chlapacza i nadkola.

Po odkręceniu zaczepu przystępujemy do montowania zaczepu pod belkę haka.
W zestawie są śruby ale można użyć tych oryginalnych, są wystarczająco długie i maja podkładki sprężynowe.
Po prawej stronie jest jeszcze kawałek kątownika który przykręcamy do mocowania haka i spodniej strony podłożnicy.Skoro już są tam dziury to producent haka je również wykorzystał dodatkowo wzmacniając cała konstrukcje.
Po lewej stronie czynność taka sama z tym że przykręcamy tylko nocowanie bez kątownika bo brak jest tam dziur w spodzie podłożnicy.
Następnie taszczymy belkę haka pod auto . Należy się troszkę po gimnastykować bo trzeba koniec belki przełożyć nad tłumikiem końcowym. Jak już to zrobimy i przepchniemy belka za rant zbiornika paliwa skręcamy belkę haka i gotowe.
Wszystkie otwory pasują idealnie.
Następna czynność to podpięcie elektryki.
Rozkręcamy obie tylne lampy. Przykręcone są one na 3 śruby każda.
Po odkręceniu śrub wyrywamy lampy do tyłu ale delikatnie uważając by nic nie połamać szczególnie o siłowniki tylnej klapy.
Wypinamy wtyczki z lamp i odkładamy lampy.
Między zderzakiem a karoserią po demontażu lampy widać otwór prze który przeciągamy od dołu wiązkę od haka.
Potrzebujemy jeszcze dwa dodatkowe kabelki które trzeba przeciągnąć do lampy prawej należy sobie dokupić takowe lub wyjąć z jakiejś starej izolacji a będzie nam potrzebna długość 2 m-podepniemy tam prawy kierunkowskaz i prawą lampę pozycyjna/postojową.
Bierzemy w dłoń miernik i patrzymy gdzie na którym pinie pojawi nam się odpowiednie napięcie odpowiadające danemu światłu.
Kable wpinamy ze sobą na szybko złączki które są w zestawie. Kabel czarny na wtyczce to masa czyli minus.
Zostaje nam jeszcze do podłączenia lampa od światła przeciwmgielnego.
Aby się do niej dostać wykręcamy śrubkę która jest na czarnej maskownicy po prawej stronie lampy (podpinamy się pod lewą stronę ) a następnie wyszarpujemy do siebie lampę. Odpinamy wtyczkę. Czarny kabel to masa a szary to plu si pod niego wpinamy kabel od światła przeciwmgielnego z wiązki przyczepy.

Po tej operacji zanim skręcimy lampy sprawdzamy czy są napięcia na gniazdku przy haku.Jak są to znaczy ,że szybko złącza zacisnęliśmy prawidłowo i wszytko jest ok i kontaktuje.
Skręcamy wszystko do kupy i mamy sprawę z głowy.

Udajemy się w wolnej chwili na stacje diagnostyczną aby dostać papierek z którym udajemy się do urzędu celem wbicia haka w dowód.

Teraz możemy już ciągać przyczepkę pamiętając by co 1000 km sprawdzić dokręcenie śrub mocowań belki haka.

Czas : 2 godziny
Stopień trudności: łatwe
Koszty: 360 pln

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 06 lis 2010 18:29
autor: janusz14
No to mamy pierwszy, profesjonalny opis w ZRÓB TO SAM. I tak trzymać.
Soul masz u mnie duży plus, choć nie ja jestem od rozdawania plusów :brawo:

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 06 lis 2010 19:04
autor: shafted
Bardzo ładny opis, dzięki!
Ależ ten nasz admin jest pomocny :oczko:

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 08 lis 2010 13:12
autor: soul
Mały update.
W stacji kontroli pojazdów czynność legalizacji haka ogranicza się do:
-podłączenia testera do gniazda haka i sprawdzeniu poprawności działania elektryki czyli świateł na przyczepę
-uiszczeniu opłaty w wysokości 35 pln za zaświadczenie i badanie.
Według przepisów światła postojowe/pozycyjne muszą być osobno na lewą i prawa stronę - nie można mostkować z jednej lampy,
musi być lampa przeciwmgielna. Masa nie może być na haku tylko na osobnym pinie w gnieździe. Światło cofania nie jest obowiązkowe w przyczepkach tzw. lekkich i nawet nie ma go jak podłączyć w 7 pinowym standardowym gnieździe a wszelkie inne przeróbki powodują niemożność podłączenia inne j przyczepy.

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 21 lis 2010 10:29
autor: MZ000
Super manual.

Czy hak mocno zmniejsza prześwit? Na zdjęciach nie widać.

Samo połączenie elekrtyczne? To przy pomocy złączek, które przecinają izolację? Czy są może kostki?

Re: Montaż haka -fotosolucja dla sprawnych inaczej.

: 21 lis 2010 16:42
autor: soul
Sama belka haka jest schowana pod zderzakiem, rant zderzaka jest niżej.
Natomiast mocowanie samej kuli haka jest po niżej zderzaka ale jakieś 3 cm nie więcej.